Historia marek

Helena Rubeinstein urodzona w 1872 r na krakowskim Kazimierzu. W wieku 24 lat pojechała do Australii zaopatrzona w kremy Lukuskiego i parasolkę. Przez 3 lata przebywała u wuja na wsi gdzie zajmowała się gospodarstwem. Wiejskie życie jednak nie było dla niej. Zainteresowanie kobiet śnieżnobiałą cerą Heleny zwróciło jej uwagę na możliwość produkcji kremów i udzielania rad kobietom jak dbać o cerę. Rozpoczęła pracę w aptece gdzie sprzedawała kremy własnej produkcji zawierające olej wielorybi, bulwę lilii, parafinę, łupiny migdałów, woski, lawendę, zioła i miód. Kremy jednak nie posiadały pożądanej konsystencji takiej jak kremy przywiezione z Polski.

W końcu Helena odnalazła kluczowy składniki kremów Lukuskiego – lanolina pochodząca od owiec. Brakowała jej jednak pieniędzy na rozpoczęcie własnej produkcji. Rozpoczęła pracę jako guwernantka w miasteczku niedaleko Melbourne. Tam nauczyła się etykiety. Wolny czas poświeciła na czytanie książek dotyczących ziół oraz sposobów pielęgnacji twarzy stosowanych już od starożytności. Wniosek z przeprowadzonych poszukiwań był jeden ‒ słońce niszczy skórę. Zatem jej ochrona poprzez stosowanie kremów jest niezbędna. W wieku 30 lat rodzina dla której pracowała wyjechała z Australii. Helena zdecydowała przeprowadzić się do Melbourne, planowała zarobić pieniądze i otworzyć własną manufakturę. Podjęła pracę jako kelnerka w herbaciarni do której przychodzili artyści, dziennikarze i biznesmeni ówczesnych czasów. Tam poznała przyjaciół – mężczyzn, którzy pomogli jej zrealizować marzenie o własnych kosmetykach. Reklamę, logo kosmetyków oraz składniki i miejsce produkcji kremów zdobyła dzięki przyjaciołom. W 1902 r wyprodukowała pierwszą partię kosmetyków – Valaze. Receptura pierwszego kremu pozostaje tajemnicą wiadomo jednak, że była to receptura dr Jakuba Lukuskiego polskiego aptekarza. Kremy cieszyły się takim powodzeniem, że Helena w niedługim czasie mogła pozwolić sobie na założenie pierwszego salonu piękności w Melbourne. Helena napisała list do aptekarza o powodzeniu jego kremów. W odpowiedzi doktor przyjechał do Australii. Wspólnie zmodyfikowali recepturę pierwszego kremu oraz stworzyli receptury innych kosmetyków jak mydło, ściągającego lotionu oraz oczyszczającego kremu. W 1908 przeprowadziła się do Londynu. Następnie do Paryża gdzie zyskała popularność wśród elit. W 1915 przeprowadziła się do Stanów Zjednoczonych. Tam też otworzyła salon piękności oraz rozpoczęła manufakturę swoich kosmetyków. Tuż przed wielkim kryzysem finansowym sprzedała firmę za 7.3 miliona dolarów po czym po kryzysie odkupiła ją za milion dolarów. W każdym większym mieście założyła salony piękności. Ufundowała nagrody swojego imienia za wybitne osiągnięcia dotyczące nauk medycznych i pokrewnych. Zmarła w 1965 r. Mimo, że firma została wykupiona kosmetyki nadal można kupić pod marką Helena Rubeinstein (HR).
1M Fitoussi, Helena Rubeinstein – The women who inventet beauty, Gallic Books, London 2013.

 

Michał Faktorowicz (Max Factor) Urodzony w Zduńskiej Woli w 1877 r.1 Już jako 8 latek rozpoczął pracę jako pomocnik w aptece. Następnie zamieszkał w Łodzi gdzie zajął się fryzjerstwem i makijażem pod okiem mistrza z Berlina. Wraz z nim wyjechał do Moskwy by tam pracować przy charakteryzacji aktorów Carskiego Teatru Wielkiego (1890‒1895). Został wcielony do armii carskiej na 4 lata gdzie pracował jako pomoc lekarzy. Po odbyciu służby w armii założył mały sklepik pod Moskwą gdzie sprzedawał kremy, róże, maści i perfumy własnego wyrobu. Pewnego dnia sklep odsiedziała trupa aktorów udających się na występy do Moskwy na zaproszenie rodziny carskiej. Talent Michała tak ich zachwycił, że chcieli aby razem z nimi wrócił do pracy w Operze rosyjskiej. Ten jednak już nie chciał pracować dla kogoś, mimo to zmuszony przez władze rozpoczął ponownie współpracę z teatrem. Jeździł zatem do pracy w Moskwie wracając do swojego sklepu raz na tydzień. Przez cały ten okres był kontrolowany przez strażników aby nie spróbował uciec. W swoim sklepie poznał 1 żonę Ester Rosa (Lizzie) którą poślubił potajemnie. Niedługo po tym urodziła im się trójka dzieci. Michał miał już dość pracy w Moskwie jednak wiedział, że trudno mu się będzie uwolnić ze zobowiązań. Pewnego dnia udał się do swojego lekarza, wyglądał okropnie, był wychudzony. Zdecydował się opowiedzieć mu o swojej sytuacji, o braku możliwości spotykania się z żoną i dziećmi. Następnego dnia dostał skierowanie do ówczesnego Spa Karlowych War w Czechach aby poprawić swój stan zdrowia. Tam dzięki pomocy lekarza spotkał żonę i dzieci. Dzięki pieniądzom jakie zarobił w sklepie było ich stać na statek do Ameryki. Michał Faktorowicz udając się do Ameryki znał swój rodzimy język – Polski, Rosyjski oraz Niemiecki, nie posługiwał się językiem angielskim. Po dotarciu w 1904 r do Ameryki w punkcie celnym nie był w stanie podyktować pełnego imienia i nazwiska. Skrócił je, podając dane Max Factor. W roku 1904 odbyła się Światowa Wystawa w Saint Louis prezentująca dorobek kulturalny, naukowy i techniczny krajów i narodów świata. Tam też Max Factor prezentował swoje osiągnięcia wraz ze wspólnikiem poznanym na statku. W między czasie urodziło się 4 dziecko. Po wystawie wszystkie zarobione z trudem pieniądze zniknęły wraz ze wspólnikiem. Dzięki pomocy wuja i brata, którzy wcześniej dotarli do Ameryki założyli mały sklep usługowy zajmujący się fryzjerstwem i goleniem. Po śmierci 1 żony, nieudanym związku z kolejną kobietą Maxowi znudziło się być fryzjerem. W 1908 r ożenił się po raz kolejny i wyjechał z rodziną do Los Angeles kolebki filmu. Tam założył mały sklep perukarsko-drogeryjny. Na rynek wprowadził kosmetyki kolorowe: puder, róż, cienie do powiek i szminkę. Po roku sklep cieszył się dużym zainteresowaniem, powstała firma Max Factor and Company. Max zainteresowany filmem zdecydował się zgłębić techniki pozwalające stworzyć kosmetyki, które będą wyglądały naturalnie a także kosmetyki do charakteryzacji. Na zapleczu sklepu stworzył laboratorium w którym testował swoje kosmetyki. Wynalazł zmywalny makijaż dopasowany do potrzeb aktorów zgodny z zasadą Harmonii Kolorów podkreślający naturalne piękno. Zastąpił sztuczne włosy, brody i wąsy perukami zrobionymi z prawdziwych włosów. Maści z piaskiem i popiołem zastąpił kremami i podkładami swojego dzieła. Tym samym stał się najbardziej rozchwytywaną osobą w Hollywood. W 1920 jako pierwszy wprowadza do słownika nazwę make-up. Jego największym sukcesem w zakresie charakteryzacji było przygotowanie w 1931 aktora potwora stworzonego przez dr Frankeinsteina. Zmarł w 1938 r, przekazując firmę synowi z wykształcenia chemikowi. W 1991 r firma została kupiona przez koncern P&G.
1FE Basten, Max Factor – The men who changed the face of the world, Arcade Publishing, New York 2011.
http://books.google.pl/books?id=XVYtAgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=true
https://play.google.com/store/books/details/Fred_E_Basten_Max_Factor?id=XVYtAgAAQBAJ
http://thehollywoodmuseum.com/about/our-history-vision/
http://www.maxfactor.pl/heritage/the-max-factor-story#timeln
Estée Lauder urodzona w 1906 r w Nowym Jorku. Karierę rozpoczęła będąc kosmetyczką. Dzięki wujowi dermatologowi nauczyła się wytwarzać kremy. Wprowadza na rynek 4 rodzaje kremów przeznaczone do różnych cer. W 1948 r jej kosmetyki można kupić w ekskluzywnym nowojorskim domu handlowym Saks. Z powodzeniem rozpoczyna nowy rodzaj marketingu, do każdego zakupionego kremu w prezencje klient dostaje kosmetyk do mycia. By przekonać kobiety do samodzielnego (dotąd tylko mężczyźni kupowali kobietą perfumy) zakupu perfum w 1953 r wprowadza na rynek olejek do kąpieli, którego zapach utrzymuje się na skórze przez cały dzień. Estée Lauder zmieniła nie tylko podejście do marketingu ale również wzmocniła swoimi hasłami pewność i niezależność kobiet. Zmarła w 2004 r.
Elizabeth Arden urodzona 1878 r w Toronto. Karierę rozpoczęła jako pomoc chemika w produkcji maści i lekarstw. Zdobywszy doświadczenie zdecydowała się otworzyć własny salon kosmetyczny w 1910 r w Nowym Jorku. Następnie otworzyła salony w Paryżu i Londynie (1920). Wszystkie jej salony słynęły ze specyficznego wylądu – wszechobecny róż i czerwone drzwi wejściowe. W 1935 r na rynku pojawiają się pierwsze perfumy linii Elizabeth Arden Blue Grass. Zmarła w wieku 66 lat.
Shiseido początkowo apteka w stylu zachodnim założona przez japońskiego chemika w Tokio w 1872 r. W 1916 r apteka zmienia swój profil stając się firmą kosmetyczną/perfumeryjną wprowadza na rynek pierwsze perfumy Hanatsubaki. Kolejnymi kosmetykami jest kolorowy puder do twarzy. Dzięki doświadczeniu syna założyciela firma wprowadza nowe podejście do sprzedaży. Najlepsi projektanci tworzą reklamy, plakaty a także opakowania kosmetyków. Już w 1923 r powstaje sieć sklepów na terenie całej Japonii. W 1965 r zostają wprowadzone po raz pierwszy perfumy na rynek zachodni – Zen. Główną zasada firmy było jak i jest łączenie tradycji z nową technologią ładnie opakowanych.
Revlon firma założona przez braci Charlesa i Josepha Revson a także Charlesa Lachmana w 1932 r. Dzięki odkryciom wprowadza na rynek nieprzeświecalne lakiery do paznokci. Dopasowanie koloru szminki do koloru lakieru staje się głównym motywem kampanii reklamowych. Firma stawia większy nacisk w swoich reklamach na atrakcyjność, młodość niż na skuteczność ich kosmetyków.
Coty firma założona w 1904 r przez Françoisa Coty (ur 1874, Korsyka). W 1905 roku otworzył on fabrykę perfum w pobliżu Paryża, w czasie I wojny światowej stał się jednym z najbogatszych ludzi we Francji. W 1922 r przejął kontrolę nad paryskim konserwatywnym dziennikiem Le Figaro. Aby spowodować wzrost francuskiego socjalizmu i komunizmu, założył dwa kolejne dzienniki (1928 r). Zmarł w 1934 r. Obecnie firma jest marką Benckisera.

Przeczytaj także